Δευτέρα, 24 Σεπτεμβρίου 2012

Πανσέληνος

7 σχόλια:

  1. o Πανσεληνος και ο Αστραπας ειναι απο τους κορυφαιους, η ελευθερια του χρωστηρα τους ειναι εξεχουσα τεχνικη που η καλλιτεχνια της δυσης εκεινης της εποχης ηταν αρκετα πιο ρομαντικη με εντονα στοχεια φυσιοκρατιας.
    Ο Πανσεληνος και ο Αστραπας ηταν για την εποχη που εδρασαν κατι σαν τον Πικασο και τον Νταλι
    μεγαλη κουβεντα αυτη αλλα ειναι πασιφανες οτι δεν ακολουθησαν το τυπικο της αγιογραφιας.... εμοιαζε αλλα δεν ηταν αυτο που λεμε προσκολλημενοι στα στερεοτυπα, και ας μην ξεχναμε οτι 12-13 αιωνας και εκκλησια.... δεν ειναι και τοσο δογματικα ελευθερο περιβαλον για να κανεις πειραματα.

    Καλη σου μερα , μου αρεσε που παρουσιασες ενα τετοιο θεμα !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σ’ ευχαριστώ Is Sallos. Η ζωγραφική, παρά τις όποιες προσπάθειες για το αντίθετο, είναι ακόμα κάτι που φαίνεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Λέει η μυθολογία ότι πρώτα υπήρχε το σκοτάδι και ότι πάνω του, πέφτοντας οι ακτίνες του ήλιου και των πλανητών, μας φανέρωναν τα διάφορα πράγματα με τα σχήματα και τα χρώματά τους.
    Για τούτο οι Βυζαντινοί δάσκαλοι σκεπάζανε πρώτα το σχέδιο με σκοτεινούς τόνους και το ανοίγανε πάντα με πιο φωτεινούς τόνους και βάζανε στο τέλος τα πιο δυνατά φώτα..."

    Τζούλιο Καΐμη (από άρθρο του στο περιοδικό Η Νεολαία, φ. 22, Μάρτιος 1939)


    υ.γ. Αυτό το φως το αλλογενές μα και τόσο αυτόχθον!
    καλημέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στη Δύση, αρχικά, γινόταν το αντίθετο. Μέχρι το 15ο αι. που η φορητή ζωγραφική γίνεται κυρίως με αυγοτέμπερα, ζωγράφιζαν από το λευκό προς τα σκούρα, τοποθετώντας κάθε τόσο και σκουρότερα χρώματα. Λευκό δεν χρησιμοποιούσαν, μια και λευκό, ήταν ό,τι παρέμενε «αζωγράφιστο» από το λευκό αρχικό φόντο του πίνακα. Όταν παρουσιάζεται το λάδι, δεν αποτελεί αυθύπαρκτη τεχνική. Χρησιμοποιείται σε λαζούρες (διαφανή στρώματα χρώματος) στα τελευταία στρώματα του ζωγραφικού έργου, που είναι φτιαγμένο με την τεχνική της αυγοτέμπερας (λάδι πάνω σε τέμπερα είναι συμβατό, τέμπερα πάνω σε λάδι δεν είναι). Κατά το Βαζάρι η τελειοποίηση της τεχνικής του λαδιού γίνεται στα 1410 από τον Jan van Eyck. Η ανάγκη της χρησιμοποίησης ενός υλικού σαν το λάδι που παρέχει μεγάλη ευκολία στο πλάσιμο των χρωμάτων -πράγμα που δεν συνέβαινε με το αυγό- βγαίνει από την ανάγκη των ζωγράφων της εποχής να δημιουργήσουν μια ζωγραφική τρισδιάστατη, χρησιμοποιώντας εκτός από τη γραμμική και την ατμοσφαιρική προοπτική. Όταν αρχίζουν να χρησιμοποιούνται τα λάδια και να εξελίσσεται η τεχνική τους, τότε αρχίζουν στη Δύση να βάζουν τελευταία τα «φώτα», τις πιο φωτεινές πινελιές πάνω σε σκουρότερα χρώματα, μια και η νέα τεχνική τους έδινε τη δυνατότητα να παρασκευάσουν λευκά με έντονη καλυπτικότητα που μπορούσαν να «σταθούν» πάνω στα σκούρα.

      Διαγραφή
  4. Τι να είναι αυτά τα «δώδεκα» που παρουσιάζει ανοίγοντας τον λευκο μαδύα ο «Κόσμος»;
    Καρβέλια; Ράβδοι; Κανόνες; Γραφές; Ψαλμοί; Δεν γνωρίζω τη σχετική δοξασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν έπεσες μακριά :)
    Πρόκειται για την αλληγορική αναπαράσταση του κόσμου, της οικουμένης: εικονίζεται εδώ ως γέρων βασιλιάς κρατώντας ανοιχτό μαντήλι με τα δώδεκα ειλητάρια του αποστολικού κηρύγματος. Το θέμα αυτό εισάγεται από τον 14ο αι. στη σκηνή της Πεντηκοστής και ο Πανσέληνος είναι από τους πρώτους εκφραστές του.
    Το ενδιαφέρον είναι πως το μοτίβο αυτό προέρχεται από πολύ διαδεδομένο θέμα της ύστερης αρχαιότητας, τις αλληγορίες των εποχών, συνήθως γυναικείες μορφές με υφάσματα στα χέρια φορτωμένα με άνθη και καρπούς, που το δανείζεται και ο Τσαρούχης στις Τέσσερις εποχές του. Η συνέχεια ενός σχήμονος μύθου που γεμίζει διαχρονικά με ιδέες!

    http://www.google.gr/imgres?imgurl=http://www.3dsrc.com/antiquiteslouvre/normal/pee346.jpg&imgrefurl=http://www.3dsrc.com/antiquiteslouvre/index.php%3Frub%3Dimg%26img%3D346%26cat%3D9&usg=__QxAeUon9fK1WHmbbZaTyZ8AoA9M=&h=480&w=336&sz=23&hl=el&start=3&zoom=1&tbnid=q1ZaNb3n_3Wy8M:&tbnh=129&tbnw=90&ei=olhjUN2QGceDhQfiqYCIBg&prev=/search%3Fq%3DMosa%25C3%25AFque%2Bdes%2BSaisons%2BVers%2B325%2Bap.%2BJ.-C.%2BDaphn%25C3%25A9,%2Bpr%25C3%25A8s%2Bd%2527Antioche%26um%3D1%26hl%3Del%26sa%3DN%26rlz%3D1T4WZPC_elGR377GR377%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1



    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ευχαριστώ Ανώνυμε!

    http://1.1.1.3/bmi/www.panoramadelart.com/sites/default/files/styles/grand/public/mosaique-des-saisons-1_0.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή