Δευτέρα, 25 Φεβρουαρίου 2008

Από τη φιλοσοφία του ανθρώπου

     Η δικτατορία των «πολλών»

      I. Εισαγωγικές παρατηρήσεις

1. Ένας βαρύς χειμώνας έχει ενσκήψει στην κοινωνία.
2. Χαρακτηριστικά του, ανάμεσα στα άλλα, είναι και τα εξής:
  • Μαζοποίηση των πάντων και ως εκ τούτου εξουσιαστική επιβολή της ασημαντότητας.
  •  Επικράτηση ενός α-νόητου και ωφελιμιστικού κοσμοπολιτισμού σε ευθεία αναλογία με την κατάρρευση της έννοιας της πόλεως και του τόπου.
  • Περιθωριοποίηση δημιουργικών πνευματικών, πολιτισμικών, πολιτικών δυνάμεων και εγκατάσταση στην εξουσία των πιο ανίκανων ομάδων της κοινωνίας.
  • Μια μαζική δημοκρατικοφάνεια, που νομιμοποιεί αυτή την εξουσία και εχθρεύεται την ελεύθερη ανάπτυξη της ατομικότητας.
  • Θέσμιση ιδιοτελών κοσμοεικόνων που αντιλαμβάνονται το γενικό «καλό» ως απόλυτη κυριαρχία άτεχνων συντεχνιών.
  • Οι μάζες εμποδίζονται να βλέπουν την αληθινή πραγματικότητα και χειραγωγούνται εύκολα από τους καθοδηγητές τους μέσω των ψευδών ιδεολογιών.
  • Εκπίπτουν στην κατάσταση ασυλλόγιστων όντων, που ενστικτωδώς υπηρετούν την εξουσία των καθοδηγητών τους.
  • Αισθάνονται χαμένες χωρίς το αφεντικό τους και υπνωτισμένες, καθώς ρίχνονται στη ζωή,  την ιδέα της εθελοδουλείας τους τη μετατρέπουν  σε δικτατορία των αμαθών.
                
                                                
ΙΙ. Κείμενα

1. Ηράκλειτος:

  • «Αυτά που αποκαλύπτει ο λόγος δεν τα καταλαβαίνουν οι πολλοί, όσοι τα συναντούν, ούτε τα καταλαβαίνουν, όταν τους τα διδάξουν οι άλλοι, πιστεύουν όμως ότι τα κατάλαβαν».
  • «Από όλα τα πράγματα οι άριστοι προτιμούν μόνο ένα, την αιώνια δόξα των θνητών, οι πολλοί όμως αρκούνται στο να χορταίνουν όπως τα ζώα».
  • «Για μένα ο ένας ισοδυναμεί με χιλιάδες, άμα είναι άριστος».
  • «Οι κοιμισμένοι είναι εργάτες και συνεργοί των όσων συμβαίνουν στον κόσμο».
2. Πλάτων:
  •  «Δεν πρέπει λοιπόν, αγαπητέ μου, να νοιαζόμαστε τόσο πολύ τι θα πει για μας ο πολύς ο κόσμος, αλλά τι θα πει εκείνος που γνωρίζει για τα δίκαια και τα άδικα, ο ένας, στην ουσία η ίδια η αλήθεια. Ώστε δεν συμβουλεύεις σωστά με αυτή σου την πρόταση, λέγοντας πως πρέπει να προσέχουμε τη γνώμη που έχει ο πολύς ο κόσμος για το δίκαιο και για το ωραίο και για το αγαθό και για τα αντίθετά τους».
3. M. Heidegger:
·      «Το ανθρώπινο άτομο μέσα στην καθημερινή του διαβίωση βρίσκεται  στην υποτέλεια των άλλων. Δεν είναι αυτό το ίδιο· το Είναι του το έχουν αρπάξει οι Άλλοι. Οι καθημερινές δυνατότητες του Είναι του υπόκεινται στα γούστα των Άλλων. (…) Οι πολλοί εγκαθιδρύουν τη χαρακτηριστική τους δικτατορία. Απολαμβάνουμε και διασκεδάζουμε όπως πολλοί διασκεδάζουν· διαβάζουμε, βλέπουμε και κριτικάρουμε λογοτεχνία και τέχνη, όπως πολλοί βλέπουν και κριτικάρουν· αλλά και αποτραβιόμαστε από τον “πολύ σωρό”, όπως πολλοί αποτραβιούνται.».
____________________________________________________

Αναδημοσίευση της αναρτησης "Από τη φιλοσοφία του ανθρώπου" του Ιστολογίου του  Δ. Τζωρτζόπουλου: Hegel-Platon.blogspot.com . Η αρχική δημοσίευση του Δ.Τζωρτζόπουλου έγινε στις 23/02/2011 και αναδημοσιεύτηκε εδώ, στη θέση ανάρτησης που έχει καταργηθεί, στις 23/02/2012.
___________________________________________________________________________________

Raffaello Sanzio - Raphael - (1483-1520) Ιταλός ζωγράφος και αρχιτέκτονας

 
The School of Athens, 1509 – 1511
Στη Σχολή των Αθηνών, εικονίζεται στο κέντρο, αριστερά του Αριστοτέλη, ο Πλάτων και σε πρώτο πλάνο, κάτω από τον Πλάτωνα, ο Ηράκλειτος που συλλογιέται γράφοντας.
_____________________________________________________________________

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου